donderdag 15 december 2011

Het Groot Dictee Der Nederlandse Taal


Gisteravond werd voor de 22e keer het Groot Dictee uitgezonden.
Elk jaar nam ik me voor om toch eens mee te doen, maar nooit kwam het ervan.
Gisteren ging ik er voor zitten. Het leek me wel eens leuk om te kijken wat ik bak van de nieuwe spelling. Want doordat sommige dingen een paar keer heen en weer veranderd zijn, weet ik daarvan echt niet meer hoe ze nou eigenlijk geschreven moeten worden.
En ja hoor, natuurlijk zaten er aardig wat van die dingen in het door Arnon Grunberg geschreven dictee van gisteren. En ik had er dus ook een paar fout, zoals verwacht.

Dit is wat ik had opgeschreven, met de verbeteringen van na afloop:




Let niet op de slordigheid. Ik zat gewoon op de bank met het blok op schoot.

Ik had 11 fouten. Waarvan 5 in de eerste zin. Dat beloofde niet veel goeds.
Maar uiteindelijk viel het toch mee. Ik zat onder het gemiddelde van 13 fouten.
Pffff, gelukkig maar.

Het was trouwens een typisch Arnon Grunberg dictee. Het moest natuurlijk over seks gaan. En kennelijk was het ook niet zo moeilijk. Vorig jaar was het gemiddeld aantal fouten namelijk 32. Oeps! Maar goed dat ik toen niet meedeed. ;-)

De winnaars van dit jaar (gedeelde eerste plaats voor een Nederlandse vrouw en een Belgische man) hadden overigens maar 4 fouten. Knap hoor!

Voor wie nog mee wil doen, op de website van Het Groot Dictee Der Nederlandse Taal kun je alle dictees nog maken. Wist ik niet. Maar nu wel, dus wie weet......

4 opmerkingen:

Mimi zei

toch nen dikke proficiat!!! dat vind k persoonlijk toch wel een hele knappe prestatie!!! liefs, mimi xxx

Aankleedpopje zei

Dankjewel Mimi!

MamaMixx zei

Een hele prestatie, haha ben nu wel een beetje huiverig om hier wat te melden:-)
Goed gedaan!!

Aankleedpopje zei

@Stoffieleut: haha, gelukkig hoef je hier niet zulke moeilijke woorden te gebruiken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...