donderdag 8 november 2012

Erikshjälpen

Al eerder heb ik verteld over de Zweedse loppis die je werkelijk overal vindt, in allerlei vormen en maten. En eentje daarvan is Erikshjälpen. Letterlijk vertaald: de hulp van Erik.

Toen ik hier nog alleen voor vakanties kwam, ging ik erheen om te funshoppen en kocht ik soms toevallig iets nuttigs. Maar nu ik een heel huis moet inrichten, struin ik alle loppis die ik maar kan vinden af voor spullen die ik nog nodig heb.

De foto heb ik genomen met mijn telefoon vanuit de cafetaria, tegen sluitingstijd. Toen was het niet meer zo druk.
Gisteren was ik weer bij Erikshjälpen in Växjo. En ik sloeg mijn slag, niet normaal. Ik vond zoveel dingen. Nuttige, maar uiteraard ook aangename. ;-)
Voordat ik daarvan iets ga laten zien, wil ik eerst iets meer vertellen over Erikshjälpen zelf.

De organisatie is opgericht door Erik Nilsson. Als kind was hij altijd al ziek en vanuit zijn bed verstuurde hij kaarten en kleine cadeautjes naar andere zieke kinderen in Zweden. Zijn initiatief werd opgemerkt door de radio en zo kreeg hij veel publiciteit en groeiden zijn activiteiten uit.
In 1966 overleed hij op 37-jarige leeftijd, maar zijn werk is voortgezet en inmiddels een grote organisatie geworden.
Door middel van het inzamelen van geschonken goederen, die waar nodig schoonmaken e.d. en daarna verkopen in een van de 46 Second hand butiker verspreid over het hele land, wordt geld ingezameld voor projecten waarmee het leven van kinderen in slechte omstandigheden beter gemaakt kan worden. (Zo, da's een lange zin. Zullen we die eens gaan ontleden?)

Omdat het intussen duidelijk is dat ook heel veel toeristen hun weg naar de winkels weten te vinden, is er nu zelfs een folder in het Engels uitgebracht waarin van alles over Erikshjälpen te lezen staat.

Op de middenpagina staan wat foto's waardoor je een aardig beeld krijgt van hoe de winkels eruit zien. Alle winkels hebben overigens hetzelfde, centraal aangestuurde, concept.

Tot nu toe ken ik alleen nog maar de winkel in Växjö, maar daar gaat vast nog wel verandering in komen. Hoewel er verder niet eentje redelijk in de buurt zit.

Nu zijn jullie misschien wel nieuwsgierig geworden naar mijn vondsten van gisteren. Dus OK, ik zal alvast een paar dingen laten zien. De nuttige dingen sla ik maar over, daar zitten jullie vast niet op te wachten. Maar hier zijn een paar leukerdjes:

Een mysterieus pakket met vilt, board, een soort van lijst.... Geen idee, maar ik vond het spannend. Het kostte maar 20 kronen, dus ongeveer € 2,50. Dus ik nam het mee, want het kon vast niet tegenvallen.
Het derde boek van Håkan Nesser uit de Inspecteur Barbarotti serie. In NL is deel 2 net uitgekomen. En hier ligt deel 3 gewoon al bij de loppis. Altijd leuk.
Dit schattige geborduurde kerstbeertje met Zweeds vlaggetje kon ik niet laten liggen.
Je wordt hier nu werkelijk doodgegooid met kerstspullen. En daartussen lag ook dit kerst-lotto-spel met schattige plaatjes. Dus dat ging ook in de kar (ja, ik had zelfs een kar nodig.... ahum).
En dit kon ik ook echt niet laten liggen: een mobile met poppetjes van wol met gebreide kerstmutsjes op en baarden van plukjes schapenwol. Hier kijk ik nu tegenaan. Het hangt zo scheef als wat, maar dat maakt mij niet uit. Ik ben er blij mee.
De rest komt later, anders wordt het hier nogal een overdosis aan foto's. ;-)
(en het houdt de spanning erin)

Erikshjälpen geeft ook een tijdschrift uit. Dat nam ik mee. En daarin stond een (vind ik) grappig artikel waarmee ze willen aantonen dat tweedehands spullen niet meer oubollig en voor smoezelige types zijn.

Er werd een studentenkamer opgeknapt met spullen van Erikshjälpen. Met dit als resultaat:

Die teakhouten meubelen (volgens mij uit de jaren 50 en 60) vind je hier op dit moment trouwens overal. Ik heb er ook al een paar gekocht. Maar die krijgen jullie later nog wel te zien.
De lappen stof als muurbedekking vind ik heel origineel bedacht.

Aan het eind van mijn shoppingtour trakteerde ik mezelf nog maar even op een kop warme chocomel met (uiteraard) een kanelbulle. Kost maar 10 kronen, oftewel ongeveer € 1,20.

Daarna nog even verfspullen kopen en toen weer naar huis. Door het donker, in de regen. Niet echt mijn hobby hier. Maar ook daar zal ik later nog wel iets over schrijven. (Ja, ik weet het, ik heb eigenlijk veel teveel te vertellen!)

15 opmerkingen:

Stins zei

Hahaha, een winkelwagen bij de kringloop!
Maar ja, die heb je daar inderdaad wel nodig; wat een boel leuke dingen heb je gekocht zeg!
Fijn om zo van je huis je nieuwe thuis te maken :-)
Groetjes van Mirjam.

Moos zei

Wat een heerlijke struinwinkel!
Kan me helemaal voorstellen dat je daar goed geslaagd bent!
Lekker hoor zelf je dingetjes uitzoeken en je huisje helemaal jouw plekkie maken!!!!

Leuk juist die verhalen! Niks veel teveel hihihihihi

Leonie zei

Wat een goed initiatief die winkel! Sorry, ik kan de naam echt niet onthouden. Ik vind het zo knap dat je zweeds spreekt!
Je spulletjes zijn super leuk! De domino vind ik erg leuk!
En kom maar op met die verhalen, hoor!

Mama Maai zei

Lekker geshopt dus. Fijn toch?

Miss Creatuurtje zei

Ik vind het wel fijn dat je zoveel te vertellen hebt, ik volg je heel graag van hier op je nieuwe levenswandel! Mooie voorgeschiedenis van die winkel. Goed geshopt, het wordt vast heel gezellig bij jou. Dat cakeje en warme chocolademelk was welverdiend :-)

Jeanneke zei

Ik geniet van je avonturen en verhalen! Ga vooral door, het verveelt (nog lang) niet!!
Geniet ervan! Dan kan ik dáár weer van meegenieten.
Lieve groetjes,

Jeanneke.

Anoniem zei

Je hebt zoveel gezelligs te vertellen dat je wel bijna 3 loggen per dag mag schrijven. Maar ja, dan word je huis weer niet ingericht.
Leuk om zo'n winkel af te struinen en zoveel leuke dingen op te doen.
Succes!

Lieve groet,
Gerry

Anoniem zei

wat een mooi verhaal hoe de winkel aan zijn naam is gekomen, en wat heb je leuke dingen gescoord zeg, lijkt me ook een heerlijke winkel om te gaan shoppen, maar goed ik geniet nu ook zo met je mee
die kabouters zijn zo lief ♥♥♥'
lieve groet jenneke

vrouw Hommel zei

Heerlijk toch dat je op deze manier je huis kunt inrichten. Ik vind de gedachte "erachter" ook heel mooi om te lezen. En "oud" is "in" , een kwassie en een nieuw lappie en je bent helemaal "bij".

Willy zei

Ja, leuk om daar spulletjes voor je huis te kopen.
Dit zijn wel mijn favoriete winkels. Tijdens het reizen door Zweden heb ik altijd het lijstje met adressen bij me. Helaas zijn ze meestal alleen maar op woensdag en zaterdag geopend en dan ook maar enkele uren. Ik laad daar altijd veel te veel in mijn mandje en aan het eind moet ik veel terugleggen omdat het toch niet allemaal mee naar Nederland kan.

Vlinderknoopje zei

Wat een leuk verhaal weer... geniet van het inrichten van je nieuwe thuis!
Mooie mobiel!

Aankleedpopje zei

@Willy: Klopt. De winkel van Erikshjälpen is verreweg de mooiste kringloopwinkel die ik ooit gezien heb. Zo ruim, zo overzichtelijk en zo schoon en mooi als alles daar is. En de prijzen zijn heel schappelijk.
Dus ik vond het wel fijn om te lezen dat alle winkels ongeveer zo moeten zijn.
Ik vind het ook jammer dat ze maar 2 keer per week open zijn. Maar ook daar hebben ze een filosofie over, staat in de folder. Op die manier hebben ze de rest van de week tijd om het juist zo mooi te maken. En daar zit natuurlijk ook wat in.
Ik ben er in elk geval nog nooit met lege handen naar buiten gekomen. ;-) En zeer benieuwd naar andere Erikshjälpen-winkels.

Aankleedpopje zei

@Gerry: Klopt ook helemaal. Ik zit alweer veel teveel achter de pc sinds ik weer internet heb.

Poesie Oh Hi! zei

Owww wat moet dat heerlijk zijn om zo'n winkel 'in de buurt' te hebben! Als ik de foto bekijk (de eerste) doet het me toch wel een beetje aan IKEA denken haha (maar ja, dat is ook niet zo vreemd ;-P) En wat een goed verhaal zit er achter deze winkelketen (want dat is het toch een soort van?) Wat geweldig dat ze met de opbrengst de minder bedeelde kinderen wat blijer kunnen maken.

Je mysterieuze pakket met vilt ziet er inderdaad spannend uit! Vraag me af waar dat hout dan weer voor is. Ik vind echt dat je super goed geslaagd bent! En dan heb ik de rest nog niet eens gezien ;-)

Je hebt inderdaad veel te vertellen en ik vind het zo stoer dat je het allemaal maar doet. Ik ben een en al oor dus kom maar op!

Aankleedpopje zei

@Tante Jannie: ik denk dat de inrichting van de cafetaria ook van Ikea afkomstig is. Het lijkt me sterk dat ze zoveel dezelfde tafels en stoelen ingeleverd hebben gekregen. ;-)
En bovendien: heel veel dingen in Zweden doen denken aan Ikea. Niet zo raar natuurlijk.
De onthulling van het mystery pakket volgt nog..... haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...