dinsdag 30 juli 2013

Tuinieren tegen wil en dank

Eigenlijk heb ik nooit van tuinieren gehouden. Ik houd er niet van om met mijn handen in aarde te wroeten, dat vind ik best vies. Zeker in de kleigrond die we hier in de Flevopolder hebben.
En ik vind tuinieren een beetje hetzelfde als huishouden: het is nooit klaar.
Ik weet dat er mensen zijn die dat allemaal juist heerlijk vinden, maar ik hoor daar niet bij.

Toen mijn man en ik het vakantiehuisje kochten, met een flinke tuin er omheen, was het de bedoeling dat hij die tuin zou gaan bijhouden. Hij houdt namelijk wel van tuinieren.
Maar ja, dat liep allemaal anders.
Het vakantiehuisje werd mijn woonhuis en mijn man verdween uit beeld. Dus nu ben ik zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van de tuin. (en van het huisje zelf ook natuurlijk, dus ik heb al aardig wat keren op een ladder gestaan)
En ik moet zeggen: dat is een hele klus.

Voordat ik op Konings/Koninginnedag richting Zweden vertrok, had ik de tuin redelijk onder controle.
Omdat het eigenlijk nog niet zo mooi weer geweest was, was alles nog in lentestand.
En het bleef koud en nat in Nederland, dus waarschijnlijk groeide alles niet zo hard.
Totdat er vlak voordat ik terugkwam een hittegolf over het land trok.
En dat resulteerde volgens mijn buren hier in een explosie uit de grond.
Dus dit trof ik aan toen ik terugkwam:






Guldenroede van een halve meter hoog door de hele tuin, echt overal.
Brandnetels van meer dan een meter hoog.
Distels, vrouwenmantel, vlier en winde. Allemaal hadden ze ontzettend hun best gedaan om de baas in mijn tuin te worden.

Kortom: werk aan de winkel.

Ik begon met het uittrekken van de grootste planten en de guldenroede op de plekken waar ik die echt niet wil hebben. Daar was ik aardig lang zoet mee.
Hele bergen heb ik uitgetrokken en weggebracht naar de compostkuil verderop op het park.



Totdat het terras aan de zijkant er zo uitzag:


En om eerlijk te zijn: daar is ook de anti-onkruid-spuit aan te pas gekomen. 
Ik moet zeggen dat het er nu nog steeds redelijk onkruidvrij uitziet.

Ook mijn vriend de bamboe doet nog steeds zijn best om er hier een bamboewoud van te maken.
Dus daar moest even de heggenschaar overheen, anders kon ik niet meer bij mijn deur komen.


Voor het verwijderen van het onkruid aan de achterkant mocht ik gelukkig de trimmer van vrienden lenen. Dat ging een stuk sneller dan uittrekken.

Al met al ziet het er nu weer redelijk uit.
Gelukkig is in Zweden het grootste deel van mijn tuin gewoon gras. Dus dat is een kwestie van 1 keer per week een half uurtje op de tractor en klaar is Klara.
Het kleine stukje waarin planten staan, is zelfs voor mij goed bij te houden.
Anders had ik dat huis ook nooit gekocht natuurlijk. ;-)

14 opmerkingen:

Willy zei

Oeps...je hebt het nu weer goed, maar vertrekt toch bijna weer naar Zweden?Gelukkig dat je daar dan alleen maar hoef te maaien.....

Linda zei

Tja 2 huizen is luxe natuurlijk maar je hebt er ook dubbel werk van dat is wel duidelijk ;-))en nu maar hopen dat tegen de tijd dat je in Nederland terug bent je tuin weer niet helemaal overwoekerd is!!!

Es zei

Als ik in de buurt woonde ging ik je helpen ik ben zo'n wezen die er dol op is...klei en zwarte vingers XXX

Mama Maai zei

Oh tjonge, de natuur had flink zijn best gedaan bij je ;-)

vee zei

Ja bamboe......datis mooi groen maar dat is hetenige goeie....

Anoniem zei

O, o Ria,nu heb je alles klaar en ga je terug naar Zweden, en als je terugkomt mag je hopen dat het niet weer een chaos is. Een tuin blijft groeien. Het is precies zoals je zegt : in een tuin ben je nooit klaar. En als het dan ook nog je hobby niet is...
Gelukkig heb je in Zweden een onderhoudsvrije tuin.
Veel succes!

Lieve groet,
Gerry

Marjo zei

Woww dat was werk aan de winkel,maar het ziet er wel mooi groen uit,maar als het telkens met tegenzin is dat je de tuin in moet om te werken brrrr ....

Liefs
Marjo

Juffrouw Waardvleugel zei

Toch goed gedaan hoor!

MultiVroon zei

Oef, respect hoor, kan me voorstellen dat je daar een beetje mies van wordt als je dat aantreft :( Maar je bent het goed te lijf gegaan zo te zien!

Eens een keertje iemand vragen alles te komen rooien, egaliseren, en dan leg je een hier ook een grasveldje aan??

Moois van mie zei

het voordeel als het al zo groot is, is dat het dan makkelijker uit te trekken is. Ik laat mooi onkruid trouwens staan, guldenroede zou er bij mij niet uit moeten. Ik geniet hier bijvoorbeeld echt van de aangewaaide st janskruid, klaprozen en distels.

Poesie Oh Hi! zei

Pfff halleluja dat is wel heel veel wildgroei in je tuin... Maar je hebt op deze manier wel even eer van je werk!

Marloeskreatief zei

Ik krijg al een beetje kriebel ,genoeg om wol mee te verven ....ha ha. Maar goed gedaan en ja het is een hoop werk daarom bij mij een wat wildere tuin .

miekemoeche zei

pfffff, wat een gigantisch werk zeg! en ik hou ook niet zo van tuinieren...maar heb wel alles graag een beetje netjes, dus hier ook onderhoudsvriendelijke tuin...dat vind ik al erg genoeg!

Riri zei

Oh my... Wat een uit de kluiten gegroeide planten dan hé? Hebben het hier ook pas nu écht onder controle! Maar bamboe en guldenroede zijn wel van die woekeraars... Wat je tussen de tegels kunt gieten is schoonmaakazijn; gaat je onkruid van dood en is niet zo belastend dan round up. Evt. herhalen, maar 't helpt! Succes... Groetjes Riri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...