zondag 22 december 2013

De kortste dagen

Gisteren en eergisteren waren hier de kortste dagen van het jaar.

http://www.sunrise-and-sunset.com/nl/zweden/tingsryd/2013/december

Officieel was het 6 uur en 49 minuten licht.
Maar omdat het regenachtig en erg bewolkt is, lijkt het alsof het eigenlijk niet echt helemaal licht wordt.
En vanaf een uur of 3 's middags valt de duisternis alweer in.
Dan is het hier nog maar Zuid-Zweden.
In het noorden wordt het echt niet licht overdag. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, maar het lijkt me wel raar. Net zoals 24 uur licht in de zomer me raar lijkt.
Wie weet ga ik het ooit nog eens meemaken.

In deze donkere tijd doen de mensen hier in Zweden er alles aan om licht in de duisternis te brengen.
Overal zie je kerstverlichting.
Kerstmis (het heet hier Jul) is ook zo ongeveer het belangrijkste feest van het jaar.
Met cadeautjes op kerstavond (julafton) en traditioneel eten (julbord).

Het is in Zweden ook heel gebruikelijk om je hele huis in kerstsfeer te brengen. 
Onder andere door speciale kerstgordijnen op te hangen en overal kerstkleedjes neer te leggen.
Ik vond dat altijd maar een beetje tuttig eigenlijk.
Maar omdat Inger (waar ik het huis van gekocht heb) heel veel kleedjes en gordijntjes voor mij heeft achtergelaten, heb ik die nu toch tevoorschijn gehaald. Een beetje integratie moet kunnen toch? ;-)

Dus dit is het geworden:


Dit zie je als je binnenkomt. Op mijn opgeknapte kastje. (ik wilde een link zetten naar mijn bericht over het opknappen van dit kastje, maar het blijkt dat ik er hier helemaal nooit over verteld heb, haha)
De kerstwens is van Annika Svensson, waar ik wel over vertelde.


Kerstkabouters (jultomtar) op het gordijntje voor het raampje in de hal.
En natuurlijk een adventsljusstake voor het raam. Die zie je hier echt overal.


Kerstgordijnen in de keuken.


Mijn kerstboom. Hierheen verhuisd vanuit Nederland.
En daaronder mijn kerstcadeautje (julklapp) van Inger en Gert, dat ik pas op kerstavond mag openmaken.


En mijn uitzicht van achter de computer.
Haha, ik voel me bijna Zweeds worden.

P.S. Hier nog een link naar een leuke informatieve site over daglengte.

10 opmerkingen:

Saskia Smit zei

Hele fijne dagen gewenst.

Angélique zei

O, wat leuk om even bij je in Zweden binnen te mogen gluren! Het ziet er super gezellig uit!

CarlaK.be zei

De jultomtar zijn zo schattig!
Het is helemaal niet tuttig, maar wel warm en feestelijk !
Liefs!

miekemoeche zei

oooooooooooooooo Ria, wat gezellig allemaal!!! Het lijkt me super daar in het verre Zweden! En dan die taal, geweldig gewoon! geniet jij maar van een heerlijke kerst, hopelijk moet je niet helemaal in je eentje vieren?!

vrouw Hommel zei

Het ziet er wel heel gezellig uit,als alle huizen zo versierd zijn zal het inderdaad een lichtfeest zijn.ik zie dat jullie in zweden ook nog geen sneeuw hebben

wannesraps zei

zalig!!! Ik geniet mee met je!!!!

Willy zei

Wat fijn Ria dat je nu in Zweden bent. Het ziet er gezellig uit in je huis. Ik wens je hele fijne dagen toe en een mooi 2014. Kram!

Anoniem zei

O wat is dat gezellig, ik vind het wel wat hebben hoor

merula zei

jeetje een hele verbouwing met al die kerstversiering zo :)
Fijne dagen!

vee zei

Ooooooooo zo gezellig, waar zit pippi langkous verstopt??? Awel, dat vind ik echt integreren, dat ge die lapjes gebruikt, ook al is het niet direct uw ding.....dat zou ik als Zweedse mens echt waarderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...