woensdag 22 januari 2014

Earlybirds

Nu dankzij de oproep op Facebook de inktvisjes erg in de belangstelling staan, duikt opeens ook de Stichting Earlybirds weer op met hun 'earlybirds'.
Van allerlei kanten word ik getipt over dit geweldig goede doel en of we niet samen kunnen werken.
Ik zal proberen uit te leggen wat er allemaal aan de 'earlybirds' vooraf gegaan is en waarom samenwerken er niet inzit.

In Denemarken was een vrouw die een patroon uitschreef van een inktvisje dat zij haakte voor een couveusekindje. Zij gaf dat patroon aan andere vrouwen die ook gingen haken voor couveusekindjes.
De voorwaarden voor het gebruik van het patroon waren dat het gratis moest worden doorgegeven en dat er niet gehaakt mocht worden voor doelen waarmee geld gemoeid was.

Toen het inktvisjes haken in Denemarken een groot succes bleek, ging men ook in Zweden met het patroon aan de slag. In overleg met de mevrouw uit Denemarken en volgens haar voorwaarden: 
er mocht geen geld bij betrokken worden.
In Zweden houdt men zich daar keurig aan.

Toevallig maakte ik in Zweden kennis met het project Små bläckfiskar, waar op geheel vrijwillige basis inktvisjes gehaakt werden voor couveusekindjes.
Ik haakte een paar inktvisjes en schreef er in alle onnozelheid over op mijn blog.
Dat was in juni 2013.

Een paar medeblogsters wilden ook wel inktvisjes haken, dus ik vertaalde het patroon uit het Zweeds.
De medeblogsters schreven er ook in alle onnozelheid over op hun blog.
En ik nam de inktvisjes mee naar Zweden waar ik ze overhandigde aan een ambassadeur van het project.

Eind juli kreeg ik een mailtje van een van de medeblogsters dat zij haar foto's en mijn teksten had aangetroffen op de site van Earlybirds. En dat daar ook inktvisjes werden gehaakt voor couveusekindjes.
Het door mij vertaalde patroon was daar te krijgen.

Omdat ik nergens vanaf wist, ging ik even kijken en ja hoor. Daar stond het allemaal.
(inmiddels is het trouwens weer weg)
Misschien kun je je voorstellen dat ik niet blij was. 
Naar mijn idee is het een kwestie van beschaving om eerst toestemming aan iemand te vragen als je zijn teksten, foto's en/of ideeën wilt gebruiken.

Ik heb toen contact gehad met iemand van die stichting en gezegd wat ik van de gang van zaken vond en dat zij op zijn minst toestemming moesten hebben van de organisatoren in Zweden om de inktvisjes via goodiebags te verspreiden onder couveusekindjes.
Er is daarna overleg geweest met Zweden en de mensen daar gaven Earlybirds nadrukkelijk GEEN TOESTEMMING om inktvisjes volgens hun/mijn patroon te verspreiden.

De redenen hiervoor waren:
1. Een goodiebag is een pakket reclame voor commerciële doeleinden. Dat mag niet gecombineerd worden met de inktvisjes.
2. Om een inktvisje tot zijn recht te laten komen, is het nodig dat de verpleging op de hoogte is van het nut van een inktvisje (rustgevend voor het kindje, goed voor hartslag en zuurstofgehalte en helpt voorkomen dat er aan slangetjes getrokken wordt). Ook moet de verpleging erop kunnen vertrouwen dat een inktvisje 100% veilig is voordat het aan een kindje gegeven wordt. Daarom vindt men in Zweden dat de inktvisjes door de verpleging aan de ouders gegeven moeten worden. En liefst zo snel mogelijk na de geboorte.
Dat kan niet bereikt worden door een inktvisje in een goodiebag te stoppen.
3. Op dat moment had Earlybirds nog op de website staan dat mensen foto's konden bijbestellen tegen (forse) betaling. Ook dat was een reden voor Zweden om 'nee' te zeggen tegen Earlybirds.
Ik zie dat nu niet meer terug. 

Ondanks dat ik hier uitvoerig met Earlybirds over heb gesproken, hebben zij alles aan hun laars gelapt.
Ze hebben doodleuk van de inktvis een vogeltje gemaakt en gaan door met het verspreiden van inktvisjes zonder toestemming van de initiatiefnemers en de maakster van het patroon, ze blijven gewoon mijn teksten gebruiken zonder dat ik dat goedkeur.
En dat is wat mij stoort.
Als je iets wilt doen dat je van een ander hebt afgekeken, wees dan origineel en verzin iets anders met gehaakte slierten eraan en kopieer niet het patroon zonder toestemming.
En als je nadrukkelijk geen toestemming hebt van de initiatiefnemers, leg je daar dan bij neer.

Earlybirds heeft mij destijds (en nu weer) enorm veel tijd, energie en frustratie gekost.
Ik ben er door allerlei mensen van beschuldigd dat ik het inktvisjesproject voor mezelf wil houden, met de eer wil gaan strijken en doe alsof ik het allemaal zelf heb uitgevonden.
Dat is absoluut niet waar.
Het enige wat ik wil, is dat een project dat ik per ongeluk geïntroduceerd heb in Nederland en België via mijn blog, op een nette manier van de grond komt als er ook ziekenhuizen in Nederland en België mee willen doen. En onder een nette manier versta ik: in overleg met de initiatiefnemers en de schrijfster van het patroon.
Ik heb nooit de intentie gehad om het zelf in Nederland of België van de grond te gaan krijgen, omdat ik daar helemaal de contacten niet voor heb in de wereld van de neonatologie en ook de tijd niet.
Ik wil eigenlijk alleen inktvisjes inzamelen om mee naar een Zweedse ambassadeur te nemen die verder al het werk gaat doen.
Maar ik voel me er verantwoordelijk voor dat àls er iemand in Nederland of België met de inktvisjes aan de slag wil in een ziekenhuis, dat dat dan ook op een eerlijke en verantwoorde manier gebeurt.
Dat gevoel heb ik niet bij Earlybirds. 
En daarom zal ik alle verwijzingen naar Earlybirds als verspreider van inktvisjes dan wel tot 'earlybirds' verbouwde inktvisjes van mijn blog en van de Nederlandse Facebookgroep verwijderen.
Ik hoop dat jullie nu snappen waarom.

Ik vind het overigens prachtig dat de fotografen van Earlybirds mooie foto's maken van overleden kindjes.
Maar waarom daar een goodiebag en inktvisjes bij verspreid moeten worden, is mij echt een raadsel.
Wat ik ook absoluut niet snap, is dat de blogster die mij destijds tipte over Earlybirds en zelf erg boos was over het ongevraagde gebruik van haar foto's nu zelf reclame voor Earlybirds op haar blog maakt.
Het kan raar lopen in de wereld.

Ik hoop maar dat de ouderwetse spreekwoorden 'eerlijk duurt het langst' en 'gestolen goed gedijt niet' ook in deze tijd nog gelden.

P.S. Als ik sommige reacties op dit blog lees, denk ik: inderdaad, begrijpend lezen is het moeilijkste vak op de basisschool. Sommigen leren het nooit. Jammer.
En wat ook al eens eerder heb gezegd: als je een hekel aan mij hebt, blijf hier dan lekker weg.
Maar nee hoor, degenen die mij in september al een vreselijk mens vonden, staan nu weer in de rij om te reageren. 

Aanvulling: Dit is mijn verhaal over mijn ervaring met EB vorig jaar. Inmiddels heeft EB heel veel dingen veranderd. Zowel in wat zij doen met de foto's als met de vogels. Maar feit blijft dat dit gebeurd is en dat EB het gekopieerd heeft zonder toestemming. Ook nu zouden ze nog steeds geen toestemming krijgen, omdat ze een stichting zijn waar geld in omgaat. 
Iedereen is vrij om te kiezen. Haak vogeltjes of inktvisjes of allebei. Maar ga niet vragen om een samenwerking. Dat is onmogelijk.

20 opmerkingen:

Angélique zei

Dit is dus de ene kant van het verhaal, de andere kant van het verhaal ken ik niet en wil ik ook niet kennen en dus heb ik geen mening over deze onenigheid. Belangrijk is dat de kindjes worden geholpen en het is fantastisch dat je zoveel inktvisjes hebt kunnen afleveren in Zweden, laten we hopen dat er nog veel meer volgen en er veel kindjes geholpen kunnen worden bij de moeilijke start van hun leven.
Succes en sterkte Ria, pas ook op jezelf alsjeblieft!

Marian zei

Pffff wat vervelend.
Ria eerlijkheid duurt het langst.
Wees trots op je zelf met wat jij al gedaan heeft voor de allerkleinste baby's . Groetjes Marian

Angeline zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Stins zei

Hmmm, nou weet ik het ook niet meer...
Heb net Angeliques blog gelezen en wst dit nog niet...
Ik vind wel dat die gehaakte beestjes veilig moeten zijn natuurlijk en dat de verpleging daar het meest van weet lijkt mij logisch.
Misschien gewoon eenvogeltje haken zonder dat het voor te vroeg geboren kindjes is maar als kadootje?
Neem het maar niet te persoonlijk op...
Groetjes van Mirjam.

Angeline zei

Beste Ria,

Al voor een tweede keer hang je mij aan een soort van 'schandpaal',want al is het dan deze ronde misschien niet letterlijk bij naam,het mag wel duidelijk zijn dat je met 'die blogster'naar mij verwijst als ik s'avonds laat thuis kom en naar dit bericht wordt verwezen door iemand via mijn mailbox en nee Ria het is niet wat jij nu vast zult denken 'een van die andere dames die je destijds ook bij naam in het openbaar tesamen met mij moest vernoemen',ook niet door een dame van de blogdag destijds,maar door een volgster die blijkbaar onze beider blogs volgt...Waarom Ria???Waarom doe jij dit alles toch?!?!Ik wilde het wederom net als de vorige keer aan me voorbij laten gaan en wil mij niet verlagen tot een dergelijk niveau,wil met dit alles geen mensen lastig vallen want WAAR gaat dit in hemelsnaam allemaal over?!?!?Maar moet ik dan ALLES maar ten onrechte over me heen laten gaan?!?!WAAROM...zoveels waaroms die ik niet kan snappen,niet wil snappen....Ria streef je doel niet voorbij en blijf doen waar je mee bezig bent...inktvisjes verzamelen voor Zweden en heb daar je welverdiende voldoening in,maar laat ook andere dit doen die zich daar met hart en ziel voor inzetten,er is al zoveel ellende op de wereld,dus WAAROM?!??Teveel waaroms zijn dit voor mij...sorry...maar Ria ik wil je dit zeggen MAKE LOVE NOT WAR Ria,want het is het allemaal totaal niet waard......

Mama Maai zei

Ik hoop het ook Ria, wat een gedoe. Krijg een beetje kriebels nu bij het bericht wat ik vanochtend op mijn blog zette.... Hoop dat het blijft wat het is. Liefs

Maddy zei

Onbegrijpelijk, jij bepaald toch niet wie wat wel of niet zou mogen haken of organiseren....er zitten ook altijd nog mensen tussen die bekijken of het veilig is wat er aan de kindjes gegeven wordt...het is heus niet zo dat er door jan en alleman maar van alles naar binnen gesniekt wordt en stiekum aan zo'n kindje wordt gegeven, dat gevoel krijg ik hierbij,...waar al die ophef en moeilijkdoenerij nou voor nodig is, ik snap het werkelijk waar niet..dit gaat juist allemaal ten koste van het doel, het helpen van te vroeg geboren kindertjes hier en elders in de wereld en of dat nou met een inktvis of een vogeltje is of misschien wel met iets totaal anders...dat is toch juist mooi! Er zijn zoveel mensen die enthousiast zijn en heel graag meehaken zowel met het een als het ander, waarom niet de handen in elkaar slaan voor hetzelfde goede doel, in plaats van er zoveel negatieve aandacht aan te besteden en mensen die (net als jij ongetwijfeld!)vanuit hun hart iets goeds willen doen het gevoel te geven dat ze 'fout' bezig zijn!!?

Moos zei

Er is nog een spreekwoord Ria: het doel heiligt de middelen.

Ik vraag me alleen af wat jouw doel is want ik krijg sterk de indruk dat dat niet deze kinderen helpen is en dat is jammer. Doe je ding en laat de ander ook zijn ding doen.

Samen staan we sterker ... kunnen er heel veel kindjes blij gemaakt worden.
Stop met dit gewauwel want het enige dat je nu bewerkstelligt is het doel schade en toebrengen, ook jouw inktvissen.

Mijn schoonmoeder haakt al jaren poppetjes voor haar kinderen. En zij is neonatologie-verpleegkundige! Niks geen spastisch gedoe over eisen en ga zo maar door maar verantwoord gehaakte knuffeltjes in allerlei vormen en hele blije rustige kindjes.

Een Zweeds uniek project .... ik dacht het dus niet!

Richt je op de inktvissen en de kinderen. Die zijn belangrijker dan al dit persoonlijk modder gooien er omheen! Hou het doel voor ogen ... of ben je het doel vergeten?

Zaanse Zolder zei

Jemig, wat een toestand, en wat een vreemde post, ik kan er niets anders van maken. Wie wat doet maakt niet uit, volgens welk patroon maakt ook niet uit. Het gaat om de prematuurtjes die heel veel hebben aan wat slierten in hun handjes.Ik heb het je al eerder gezegd Ria, er is geen mini-baby die zómaar een knuffel in de couveuse of bedje krijgt. Als moeder van een immatuur geboren meisje kan ik dat weten. Er wordt zorgvuldig omgegaan met de kindertjes. Veiligheid voor alles in het ziekenhuis en dat gaat op de afdeling neonatologie echt wel goed hoor. Ik vond nog een leuk inktvisje, waar lijkt dat op : http://thekansashooker.blogspot.de/2009/06/free-octopus-pattern.html Waarmee ik maar wil zeggen, wiens patroon?
Nu zal ik ook wel op de lijst van niet-aardige personen komen maar je gaat aan het doel voorbij. Je trekt jezelf dit veel te veel aan en dat is gewoon zonde van je energie. Ga lekker met de inktvissen in de weer en respecteer goedbedoelde acties van andere mensen. Live and Let Live.

Unknown zei

Wat een gedoe zeg. Ieder lekker doen wat hij of zij leuk vind, als het maar voor het goede doel is toch.. de kleine baby`s! Maar met slijk gooien kom je niet ver hoor. Mensen krijgen steeds beter in de gaten hoe jij bent, en dat is dus net als waar je je mee bezig houd. Een inktvis, jij probeert met je lange tentakels iedereen tegen iedereen op te zetten. Denk dat er nu wel een keer een eind aan komt.. Schrijft ZIJ die toen met naam werd vernoemd op JOU blog en die nog geen letter in een mail had getypt! Lieve groet Hester

Zaanse Zolder zei

Heel eerlijk Ria, met jouw geschreven stuk hier, lok je reacties uit. Als je geen reacties wilt, kun je dat uitzetten en heb je je punt gemaakt. Ik heb je stuk héél goed gelezen, begrijpend lezen is wel echt mijn ding dus wat dat (belerende zinnetje) betreft voel ik me niet aangesproken. Het is jammer dat je overal het negatieve in ziet terwijl we toch echt bezig zijn goed te doen. En of jij nu wel of geen toestemming hebt gegeven "jouw patroon" te gebruiken, dat is iets tussen jou en die stichting en daar hebben jouw medeblogsters verder niets mee te maken lijkt me. Het internet wemelt van de inktvispatronen, die hetzelfde zijn te noemen als het patroon van het Zweedse initiatief. De vraag is dus even wiens patroon gebruikt wordt.

Angeline zei

Om even op je p.s terug te komen...ik KWAM hier ook niet meer,je was voor mij allang een gesloten hoofdstuk Ria,heb me destijds ook niet laten horen hier niet en tegenover niemand niet,zo zit ik niet in elkaar...ik ga mensen niet prive mailen met hoe ik denk over jou(wat jij wel doet en nu blijkbaar weer over de stichting en mij)omdat mijn motto nog steeds is MAKE LOVE NOT WARE en LEVEN EN LATEN LEVEN,maar vond dat je nu maar eens op moest houden met mensen met goede bedoelingen te kwetsen,zeker als dit over de rug moet gaan van tevroeg geboren kindjes want daar komt deze hele onbenullige flauwekul uiteindelijk op neer en nee ik vind jou niet lief,maar ik hoef niet voor een tweede keer jou shit over me heen te laten gooien publiekelijk en DAAROM reageer ik nu hier want dat KUN je dan onderhand wel verwachten,voor deze ene uitzonderlijke keer verlaag ik me nu een tel tot jou niveau en verder ga ik geen enkel woord meer aan jou vuil maken want dit alles is gewoon te TRIEST voor woorden er is al TEveel ellende op de wereld en dit alles is de hele praat niet waard!Dag Ria...het gaat je goed!

Aankleedpopje zei

Weet je wat ik zo bijzonder vind, Angeline? Dat jij je zo aangesproken voelt. Want inderdaad: ik noem je naam niet en er zijn op dit moment zoveel blogsters die over Earlybirds schrijven. Maar jij bent de enige die denkt (en eigenlijk natuurlijk ook weet) dat het over jou gaat.
En dan zo tegen mij tekeer gaan. Over wie zegt dat nou iets?

Zaanse Zolder zei

Oh my .... Ria.... stop hiermee.

Moois van mie zei

wat goed dat je dit hier allemaal verduidelijkt want er zitten blijkbaar toch wel wat terechte voorwaarden aan het werken met die inktvisjes. Wat de reacties hierboven betreft : ik begrijp niet waarom mensen die dit zo'n goed project vinden dan niet gewoon meedoen aan het gesuperviseerde vrijwillige en veilige project zonder winstoogmerk waaraan ook ria meewerkt ?

Moois van mie zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
marmarel zei

Laat het los Ria. Doe jouw ding met de inktvisjes, dat is een fantastisch project. Ik heb op de site gekeken van Earlybirds en kan geen enkele link meer naar de inktvisjes ontdekken. Ze hebben zich jouw aanmerkingen over de foto's e.d. dan toch wel aangetrokken. En in mijn ogen is het Earlybirdje toch echt wel heel anders dan de inktvis, ik kan dat niet als een kopie zien. Ook lees ik dat de gehaakte Earlybirdjes zorgvuldig op veiligheid gecontroleerd hebben. Dat ze dan een iets andere aanpak hebben dan in Denemarken en Zweden, dat staat ze vrij lijkt mij. Het ene project hoeft niet persé een kopie van het andere te zijn.
Ik ga niet in op je beschuldigingen richting andere blogster(s), wij hebben daar niets mee te maken.
Hartelijke groet, Marmarel

Nina Hobbysite zei

O, geen gezellig berichtje. Die kin deren lijken mij veel belangrijker dan een inktvis, vogel, geit of kat. Totaal niet boeiend. En nee, inderdaad is mijn nederlands slecht.
Maar veel succes met Zweden en inktvissen!

Jos van KloskaCreAtief! zei

Ik was niet op de hoogte van dit alles Ria en wat jammer dat het zo gegaan is.

Ik hoop dat er ruimte en creativiteit is om allerlei creatieve initiatieven te steunen, daar kunnen we heel veel mensen, groot en klein, blij mee maken!

Trudy zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...