dinsdag 21 juni 2016

Nieuwe plannen

Vóór de inktvisjes, dus alweer bijna 2 en een half jaar geleden, was ik een enthousiast blogger. Ik deelde van alles en nog wat hier op dit blog. En sindsdien lijkt mijn blog zo ongeveer overleden.
Hoogste tijd om daar eens iets aan te gaan doen. Vandaar mijn goede voornemen (o jee, dat belooft al niet veel goeds, want goede voornemens sneuvelen bij mij meestal snel) om voortaan wat meer 'belevenissen' hier te gaan delen in plaats van alleen op Facebook. Eens zien of dat gaat lukken.....

Eergisteren ben ik terug gekomen uit Zweden na daar ruim 2 maanden geweest te zijn.
Het bevalt me daar zo goed dat ik steeds meer moeite krijg om de deur achter me dicht te trekken en weer richting Nederland te gaan.
Gelukkig heb ik het wel naar mijn zin als ik eenmaal in Nederland ben en de mensen weer zie die mij dierbaar zijn. (Ik kan ze nooit allemaal zien helaas, maar ik doe mijn best.) Ook zou ik de dingen die ik hier doe niet willen missen. Maar daarover later misschien meer. Eerst ga ik maar eens een verslagje schrijven over mijn reis van Rostock naar Lelystad.


Al een paar keer ben ik met de veerboot gereisd tussen Trelleborg (Zweden) en Rostock (Duitsland) en ik moet zeggen dat mij dat goed bevalt.
Toen ik mijn Zweedse huis pas had, heb ik een paar keer de hele reis in 1 dag gedaan. Maar dat is toch niet mijn ding. Omdat ik alleen reis, vind ik dat te vermoeiend.
Dus ben ik op zoek gegaan naar betaalbare alternatieven en daar heb ik er een paar van gevonden. Alle alternatieven houden een overnachting in. Hetzij op een veerboot, hetzij in een hotel of pension.
Per keer zoek ik uit wat voor dat moment de beste optie is qua prijs, reistijd, reismoment enzovoort.

Deze keer kwam ik met de dagboot vanuit Trelleborg naar Rostock op zaterdag.
Ik had een overnachting geboekt in Gästehaus Lütten Klein in Rostock. Een prima plek waar ik al eerder geweest was.
Alle andere keren gebruikte ik mijn reis door Duitsland als een soort shoppingtour. Ik houd pauzes bij leuke winkelcentra (van tevoren op internet opgezocht) en maak er zo een relaxte reis van.
Maar deze keer reisde ik op zondag en dan zijn alle winkels in Duitsland gesloten.
Zo kwam ik op het idee om er nu eens een soort sightseeing-reis van te maken.

Eigenlijk is het raar. Als ik in Zweden ben en ik ga ergens naartoe waar ik niet op een bepaalde tijd hoef te zijn, dan zoek ik altijd leuke weggetjes en grappige dorpjes of mooie steden. Op die manier maak ik van de te rijden route een dagje uit. Je komt dan de leukste dingen tegen.
Waarom doe ik dat dan niet in andere landen? Daar neem ik altijd de snelste route. Die dus meestal grotendeels uit snelweg bestaat. En ik weet zeker dat je dan veel moois en interessants mist.

Deze keer besloot ik dus om dat eens anders te doen. Eens een beetje rondkijken onderweg.

De avond van tevoren stippelde ik met behulp van Google maps een mogelijke route uit.


Met het idee dat ik wel zou zien hoe ver ik zou komen en of het zou bevallen.
De hele route langs leuke plaatsjes en over kleine weggetjes ging niet lukken, dat werd me al gauw duidelijk. Dat ging veel te lang duren. Na ruim 3 uur had ik pas zo'n 100 km afgelegd. En dan had ik nog niet eens echt uitgebreid dingen bekeken in de plaatsjes waar ik geweest was.
De kortste weg van Rostock naar Lelystad is ongeveer 600 km en daar doe je dan (zonder pauzes) ongeveer 6 uur over. Dus het tempo van 3 uur over 100 km doen, zou een reis van 18 uur opleveren. Dat was nou ook weer niet de bedoeling.

Mijn idee was om in dit blogje (nou ja, blogJE) een verslag te laten zien van het eerste stuk van mijn reis. Maar aangezien ik nogal lang van stof ben, is dit nu al hartstikke lang geworden. Daarom zal ik er een apart blog(je?) over schrijven. Wordt vervolgd dus.....

P.S. Dit was mijn 500e blogbericht. :-)


5 opmerkingen:

wannesraps zei

Hoi, leuk je terug te horen hier! Groetjes maren(hoemmelke)

Pippa's Hus zei

Ik kijk uit naar je volgende post! Xx Esther

Irene zei

Ik heb je weer toegevoegd aan mijn favorieten!!
Leuk!!

miekemoeche zei

Leuk óm lezen, Ria! Fijn dat je ons laat meegenieten van je reisavontuur!
Liefs,
Hilde

Christine W zei

Zo kiezen wij er soms ook wel voor om binnendoor te rijden tussen bepaalde steden. Dan zie je inderdaad veel meer. Ik ben benieuwd naar je vervolg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...